۱-اردیبهشت ۱۴۰۱ بیستوسومین سالگرد انتشار روزنامه جامجم است؛ روزنامهای که سال ۱۳۷۹ و در اوج دوران موسوم به دوم خرداد و در میان دهها روزنامه این جریان، با رویکردی فرهنگی، هنری و اجتماعی پا به عرصه وجود گذاشت.
انتشار روزنامهای پرمحتوا و با کادری حرفهای در آن برهه از زمان، که جبهه انقلاب با فقر رسانه در توازن و آرایش رسانهای موجود مواجه بود، جامعه هدف و مخاطب خود را هوشمندانه انتخاب کرد و در فاصلهای کوتاه و در دوران اوج فعالیت مطبوعات، تبدیل به پرتیراژترین روزنامه کشور شد.
جامجم اما در این ۲۳ سال، فراز و فرودهای متعددی را پشت سر گذاشت؛ تجربه کرد، آموخت و بالندهتر از گذشته شد.
۲-روزنامههایی نظیر جامجم با توجه به اینکه در طول سالیان گذشته، مخاطب خاص خود را پیدا کردهاند، بیش از جذب مخاطب جدید ـ که البته آن نیز مهم است ـ نیازمند گسترش در عمق و محتوا هستند تا گسترشهای روبنایی. به این مفهوم که در روزنامه مکتوب به دنبال افزایش عمق و محتوا و در فضای مجازی و آنلاین، پروژه گسترش مخاطب را طراحی و عملیاتی سازند.
۳-شدت گرفتن تلاش دشمنان، همزمان با برخی جریانهای داخلی برای اجتماعیسازی «بحران دستاورد» جمهوری اسلامی...
از یک سو و افت کنشهای خلاقانه، مدبرانه و حرفهای از جانب دیگر، مسؤولیت نیروهای جبهه انقلاب در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب را بیش از پیش ضروری و لازم میسازد. در این میان توجه به رسانه به عنوان امتداددهنده اندیشه، گفتمان و آرمانهای انقلاب اسلامی از چنان اهمیتی برخوردار است که تمرکز بر «تحول» و «غلبه بر محافظهکاریها» را بیش از پیش گوشزد می کند.
۴-در دوره جدید، روزنامه جامجم چند هدف اصلی را دنبال میکند؛ مجتمعسازی و هابسازی از ظرفیت موجود در سه حوزه مکتوب، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، تبدیل شدن به پاتوق نیروهای فکری، فرهنگی، هنری نیروهای جبهه انقلاب و تبدیلشدن به رسانه در تراز انقلاب اسلامی.
۵-با توجه به آرایش موجود سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و برنامهریزی دشمنان برای هوشمندسازی و اثربخشی راهبردهای خود علیه ایران، که یک پیکار و کارزار تمام عیار تبلیغی است، در گام دوم انقلاب اسلامی جبهه انقلاب، مجموعه بزرگ جامجم به عنوان ارگان مطبوعاتی رسانهملی، طرح تحول رسانه تراز انقلاب اسلامی را پیگیری و متناسب با «تهدیدات»، «درک اقتضائات»، «آرایش موجود»، «ضعف و فرصتهای جبهه انقلاب اسلامی» و... به بازمهندسی ماموریتها و وظایف خود پرداختهاست.
۶-در گام اول تحول محتوایی، روزنامه جامجم در بیستو سومین سال انتشار خود، علاوه بر تغییرات فرمی و شکلی با هدف حرکت در مسیر اصلاح محتوا، فعلا روزانه هشت صفحه از محتوای خود را در قالب جلد دوم و یک روزنامه مستقل اختصاصا به حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و جامعه اختصاص داده که این محتوا، گسترهای از هنر،سینما،سبکزندگی و... را در بر خواهدگرفت.
۷-بیگمان این تغییر و تحول محتوایی و فرمی با هدف حرکت به سمت تبدیل جامجم به روزنامهای ویژه فرهنگ و هنر صورت گرفته و کوشش میشود تا با درکی عمیق از شرایط موجود و با نگاه به افق پیش رو، ارتقای درک و فهم مخاطبان از مقوله فرهنگ، هنر و جامعه دنبال شود.
۸-در نهایت اگر باور داشتهباشیم که هجمه دشمنان علیه انقلاب اسلامی صورتی فرهنگی، هنری و اجتماعی یافته و این حملات دامنهای از هنر، سینما، سبکزندگی و...را در برمیگیرد، همافزا شدن این موضوع مهم با بازیهای سیاسی- رسانهای، کلامی، روانی و...لزوم نگاهی نو به کنش رسانهای هدفمند و اثربخش را بیش از پیش تقویت میکند.
مهدی گیوهکی - مدیرمسئول / روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد