۱-اردیبهشت ۱۴۰۱ بیستوسومین سالگرد انتشار روزنامه جامجم است؛ روزنامهای که سال ۱۳۷۹ و در اوج دوران موسوم به دوم خرداد و در میان دهها روزنامه این جریان، با رویکردی فرهنگی، هنری و اجتماعی پا به عرصه وجود گذاشت.
انتشار روزنامهای پرمحتوا و با کادری حرفهای در آن برهه از زمان، که جبهه انقلاب با فقر رسانه در توازن و آرایش رسانهای موجود مواجه بود، جامعه هدف و مخاطب خود را هوشمندانه انتخاب کرد و در فاصلهای کوتاه و در دوران اوج فعالیت مطبوعات، تبدیل به پرتیراژترین روزنامه کشور شد.
جامجم اما در این ۲۳ سال، فراز و فرودهای متعددی را پشت سر گذاشت؛ تجربه کرد، آموخت و بالندهتر از گذشته شد.
۲-روزنامههایی نظیر جامجم با توجه به اینکه در طول سالیان گذشته، مخاطب خاص خود را پیدا کردهاند، بیش از جذب مخاطب جدید ـ که البته آن نیز مهم است ـ نیازمند گسترش در عمق و محتوا هستند تا گسترشهای روبنایی. به این مفهوم که در روزنامه مکتوب به دنبال افزایش عمق و محتوا و در فضای مجازی و آنلاین، پروژه گسترش مخاطب را طراحی و عملیاتی سازند.
۳-شدت گرفتن تلاش دشمنان، همزمان با برخی جریانهای داخلی برای اجتماعیسازی «بحران دستاورد» جمهوری اسلامی...
از یک سو و افت کنشهای خلاقانه، مدبرانه و حرفهای از جانب دیگر، مسؤولیت نیروهای جبهه انقلاب در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب را بیش از پیش ضروری و لازم میسازد. در این میان توجه به رسانه به عنوان امتداددهنده اندیشه، گفتمان و آرمانهای انقلاب اسلامی از چنان اهمیتی برخوردار است که تمرکز بر «تحول» و «غلبه بر محافظهکاریها» را بیش از پیش گوشزد می کند.
۴-در دوره جدید، روزنامه جامجم چند هدف اصلی را دنبال میکند؛ مجتمعسازی و هابسازی از ظرفیت موجود در سه حوزه مکتوب، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، تبدیل شدن به پاتوق نیروهای فکری، فرهنگی، هنری نیروهای جبهه انقلاب و تبدیلشدن به رسانه در تراز انقلاب اسلامی.
۵-با توجه به آرایش موجود سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و برنامهریزی دشمنان برای هوشمندسازی و اثربخشی راهبردهای خود علیه ایران، که یک پیکار و کارزار تمام عیار تبلیغی است، در گام دوم انقلاب اسلامی جبهه انقلاب، مجموعه بزرگ جامجم به عنوان ارگان مطبوعاتی رسانهملی، طرح تحول رسانه تراز انقلاب اسلامی را پیگیری و متناسب با «تهدیدات»، «درک اقتضائات»، «آرایش موجود»، «ضعف و فرصتهای جبهه انقلاب اسلامی» و... به بازمهندسی ماموریتها و وظایف خود پرداختهاست.
۶-در گام اول تحول محتوایی، روزنامه جامجم در بیستو سومین سال انتشار خود، علاوه بر تغییرات فرمی و شکلی با هدف حرکت در مسیر اصلاح محتوا، فعلا روزانه هشت صفحه از محتوای خود را در قالب جلد دوم و یک روزنامه مستقل اختصاصا به حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و جامعه اختصاص داده که این محتوا، گسترهای از هنر،سینما،سبکزندگی و... را در بر خواهدگرفت.
۷-بیگمان این تغییر و تحول محتوایی و فرمی با هدف حرکت به سمت تبدیل جامجم به روزنامهای ویژه فرهنگ و هنر صورت گرفته و کوشش میشود تا با درکی عمیق از شرایط موجود و با نگاه به افق پیش رو، ارتقای درک و فهم مخاطبان از مقوله فرهنگ، هنر و جامعه دنبال شود.
۸-در نهایت اگر باور داشتهباشیم که هجمه دشمنان علیه انقلاب اسلامی صورتی فرهنگی، هنری و اجتماعی یافته و این حملات دامنهای از هنر، سینما، سبکزندگی و...را در برمیگیرد، همافزا شدن این موضوع مهم با بازیهای سیاسی- رسانهای، کلامی، روانی و...لزوم نگاهی نو به کنش رسانهای هدفمند و اثربخش را بیش از پیش تقویت میکند.
مهدی گیوهکی - مدیرمسئول / روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
تهیهکننده، نویسنده و بازیگران مجموعه شبکه سه، از چالشهای تولید یک قصه اجتماعی میگویند
در گفتوگو با یک جامعهشناس، تهدیدات و فرصتهای هوش مصنوعی برای خانوادههای ایرانی را بررسی کردهایم
سعید شیخزاده در گفتوگو با «جامجم» عنوان کرد